„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” jest uchwalonym przez Radę Ministrów programem wieloletnim na lata 2016-2020, w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Natomiast celem Priorytetu 3 jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów przez wspieranie organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w podejmowaniu przedsięwzięć w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych.
Powiat Lipnowski otrzymał dotacje na realizację zadania w ramach programu wieloletniego - „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” – Priorytet 3 w roku 2019 oraz w roku 2020 z których skorzystały następujące szkoły:
w roku 2019:
Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół im. R. Traugutta w Lipnie – wartość zadania 15.000 zł w tym wartość dofinansowania: 12.000 zł
w roku 2020:
Technikum w Zespole Szkół Technicznych im. Ziemi Dobrzyńskiej w Lipnie – wartość zadania 15.000 zł w tym wartość dofinansowania: 12.000 zł
Technikum w Zespole Szkół im. Związku Młodzieży Wiejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą – wartość zadania 5.000 zł w tym wartość dofinansowania: 4.000 zł.
Realizacja Programu przyczyniła się do:
- aktualizacji i odmłodzenia księgozbioru bibliotek szkolnych
 - zaspokojenia potrzeb młodych czytelników,
 - wzrostu odwiedzin i wypożyczeń w bibliotekach szkolnych,
 - organizacji akcji i przedsięwzięć integrujących społeczność szkolną,
 - zacieśnienia współpracy z instytucjami.
 
Dzięki Programowi zrealizowano w szkołach projekty edukacyjne m.in.:
- PoczytajMy – akcja czytelnicza, w której uczniowie szkoły czytali wybrane teksty przedszkolakom oraz uczniom z zaprzyjaźnionych szkół podstawowych. Główny celem projektu było przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w odbiorze poezji i literatury, zachęcenie do wyszukiwania materiałów na dany temat, przedstawianie własnych propozycji oraz umiejętności pracy w zespole.
 - Podziel się książką – akcja czytelnicza zorganizowana na teranie szkoły, której celem było poszerzenie horyzontów czytelniczych uczniów. Polegała ona na udostępnianiu innym książek z własnego księgozbioru. 
- OIKOS – redagowanie szkolnej gazetki, której celem jest wyszukiwanie, gromadzenie 
 i selekcja materiału np. na temat powodów, dla których warto czytać. Główny cel projektu, to przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym.
- Poznajemy pisarzy i ich dzieła - projekt polegający na tworzeniu gazetek ściennych poświęconych noblistom, laureatom Nike oraz akcji Narodowe Czytanie. Cele projektu: zachęcenie do czytania książek, wyszukiwania informacji związanych z życiem i twórczością pisarzy oraz umiejętności pracy w zespole.
 - Powróćmy jak za dawnych lat, w zaczarowany bajek świat... - konkurs plastyczny dla uczniów na wykonanie ilustracji do baśni Hansa Christiana Andersena. Celem projektu było przypomnienie twórczości duńskiego pisarza oraz uwrażliwienie młodzieży na problemy osób z dysleksją w ramach „Europejskiego Tygodnia Dysleksji” . 


										
										
										
 








															
															
															
															
															
															
															
															
															
															
															
															








